Publicat: Marti, 2 Iulie 2019
Codul etic al personalului din cadrul Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti (reafisare din 30.12.2016)
CODUL ETIC AL PERSONALULUI CONTRACTUAL DIN TEATRUL „TOMA CARAGIU” PLOIESTI
CUPRINS
Preambulul
CAPITOLUL I. – Domeniul de aplicare si principii generale
CAPITOLUL II. – Norme generale de conduita profesionala a personalului contractual
CAPITOLUL III. – Valorile fundamentale
CAPITOLUL IV. – Regulile de comportament si conduita în acordarea serviciilor publice…
CAPITOLUL V. – Sanctiuni, modul de solutionare a reclamatiilor
CAPITOLUL VI. – Dispozitii finale…
PREAMBULUL
Codul etic si Regulile de conduita al personalului contractual din cadrul Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti defineste valorile si principiile de conduita care trebuie aplicate în relatiile cu cetatenii, clientii, partenerii, colegii, vizitatorii, spectatorii etc. În acelasi timp serveste drept ghid pentru cresterea raspunderii si a implicarii personalului contractual din cadrul institutiei.
Principiile detaliate în cadrul acestui Cod etic nu sunt exhaustive, însa, asociate cu simtul raspunderii fata de cetateni si parteneri, acestea stabilesc reguli esentiale de comportament si de etica aplicabila întregului personal contractual al Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti, precum si a cetatenilor si a partenerilor institutiei.
Aceste reguli nu se substituie în niciun caz legilor si reglementarilor aplicabile în domeniul administratiei publice.
Acest cod asigura coerenta cu Codul de Conduita a personalului contractual aprobat prin Legea nr. 477/2004 si defineste si ghideaza actiunile si strategiile Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti.
Acest cod etic al Teatrului a fost aprobat de manager si este comunicat fiecaruia dintre personalul contractual. Acest text va fi adus la cunostinta fiecarui salariat nou si poate fi consultat la compartimentul Resurse umane al institutiei.
Fiecare salariat contractual al Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti si managerul institutiei trebuie sa respecte Codul etic.
CAPITOLUL I
DOMENIUL DE APLICARE SI PRINCIPII GENERALE
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Codul etic al personalului din cadrul Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti, denumit în continuare Cod de Conduita, reglementeaza normele de conduita profesionala a personalului contractual.
Normele de etica profesionala prevazute de prezentul cod sunt obligatorii pentru personalul contractual încadrat în baza prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile ulterioare.
Obiective
Art. 2. - Obiectivele prezentului Cod de Conduita urmaresc sa asigure cresterea calitatii serviciului public, o buna administrare în realizarea interesului public, precum si eliminarea birocratiei si a faptelor de coruptie din administratia publica, prin:
reglementarea normelor de conduita profesionala necesare realizarii unor raporturi sociale si profesionale corespunzatoare cresrii si mentinerii la nivel înalt a prestigiului institutiei publice si al personalului contractual;
informarea publicului cu privire la conduita profesionala la care este îndreptatit sa se astepte din partea personalului contractual în exercitarea functiei;
crearea unui climat de încredere si respect reciproc între cetateni si personalul contractual din administratia publica, pe de o parte, si între cetateni si autoritatile administratiei publice, pe de alta parte.
Principii generale
Art. 3. - Principiile care guverneaza conduita profesionala a personalului contractual sunt urmatoarele:
prioritatea interesului public - principiu conform caruia personalul contractual are îndatorirea de a considera interesul public mai presus decât interesul personal, în exercitarea atributiilor functiei;
asigurarea egalitatii de tratament al cetatenilor în fata autoritatilor si institutiilor publice - principiu conform caruia personalul contractual are îndatorirea de a aplica acelasi regim juridic în situatii identice sau similare;
profesionalismul - principiu conform caruia personalul contractual are obligatia de a îndeplini atributiile de serviciu cu responsabilitate, competenta, eficienta, corectitudine si constiinciozitate;
impartialitatea si nediscriminarea - principiu conform caruia angajatii contractuali sunt obligati sa aiba o atitudine obiectiva, neutra fata de orice interes politic, economic, religios sau de alta natura, în exercitarea atributiilor functiei;
integritatea morala - principiu conform caruia personalului contractual îi este interzis sa solicite sau sa accepte, direct ori indirect, pentru el sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material;
libertatea gândirii si a exprimarii - principiu conform caruia personalul contractual poate sa-si exprime si sa-si fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de drept si a bunelor moravuri;
cinstea si corectitudinea - principiu conform caruia, în exercitarea functiei si în îndeplinirea atributiilor de serviciu, personalul contractual trebuie sa fie de buna- credinta si sa actioneze pentru îndeplinirea conforma a atributiilor de serviciu;
deschiderea si transparenta - principiu conform caruia activitatile desfasurate de angajatii contractuali în exercitarea atributiilor functiilor lor sunt publice si pot fi supuse monitorizarii cetatenilor.
Termeni
Art. 4. - În întelesul prezentului cod, expresiile si termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii conform legii:
personal contractual ori angajat contractual - persoana numita într-o functie în autoritatile si institutiile publice în conditiile Legii nr. 53/2003, cu modificarile ulterioare;
functie - ansamblul atributiilor si responsabilitatilor stabilite de autoritatea sau institutia publica, în temeiul legii, în fisa postului;
interes public - acel interes care implica garantarea si respectarea de catre institutiile si autoritatile publice a drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale cetatenilor, recunoscute de Constitutie, legislatia interna si tratatele internationale la care România este parte, precum si îndeplinirea atributiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficientei, eficacitatii si economicitatii cheltuirii resurselor;
interes personal - orice avantaj material sau de alta natura, urmarit ori obtinut, în mod direct sau indirect, pentru sine ori pentru altii, de catre personalul contractual prin folosirea reputatiei, influentei, facilitatilor, relatiilor, informatiilor la care are acces, ca urmare a exercitarii atribut?iilor functiei;
conflict de interese - acea situatie sau împrejurare în care interesul personal, direct ori indirect, al angajatului contractual contravine interesului public, astfel încât afecteaza sau ar putea afecta independenta si impartialitatea sa în luarea deciziilor ori îndeplinirea la timp si cu obiectivitate a îndatoririlor care îi revin în exercitarea functiei detinute;
informatie de interes public - orice informatie care priveste activitatile sau care rezulta din activitatile unei autoritati publice ori institutii publice, indiferent de suportul ei;
informatie cu privire la date personale - orice informatie privind o persoana identificata sau identificabila.
CAPITOLUL II
NORME GENERALE DE CONDUITA PROFESIONALA A PERSONALULUI CONTRACTUAL
Asigurarea unui serviciu public de calitate
Art. 5. - (1) Personalul contractual are obligatia de a asigura un serviciu public de calitate în beneficiul cetatenilor, prin participarea activa la luarea deciziilor si la transpunerea lor în practica, în scopul realizarii competentelor autoritatilor si ale institutiilor publice, în limitele atributiilor stabilite prin fisa postului.
(2) În exercitarea functiei personalul contractual are obligatia de a avea un comportament profesionist, precum si de a asigura, în conditiile legii, transparenta administrativa, pentru a câstiga si a mentine încrederea publicului în integritatea, impartialitatea si eficacitatea autoritatilor si institutiilor publice.
Respectarea Constitutiei si a legilor
Art. 6. - (1) Angajatii contractuali au obligatia ca, prin actele si faptele lor, sa respecte Constitutia, legile tarii si sa actioneze pentru punerea în aplicare a dispozitiilor legale, în conformitate cu atributiile care le revin, cu respectarea eticii profesionale.
Personalul contractual trebuie sa se conformeze dispozitiilor legale privind restrângerea exercitiului unor drepturi, datorata naturii functiilor detinute.
Loialitatea fata de autoritatile si institutiile publice
Art. 7. - (1) Personalul contractual are obligatia de a apara cu loialitate prestigiul autoritatii sau institutiei publice în care îsi desfasoara activitatea, precum si de a se abtine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
Angajatilor contractuali le este interzis:
ss exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea în legatura cu activitatea autoritatii sau institutiei publice în care îsi desfasoara activitatea, cu politicile si strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual;
sa faca aprecieri în legatura cu litigiile aflate în curs de solutionare si în care autoritatea sau institutia publica în care îsi desfasoara activitatea are calitatea de parte, daca nu sunt abilitati în acest sens;
sa dezvaluie informatii care nu au caracter public, în alte conditii decât cele prevazute de lege;
sa dezvaluie informatiile la care au acces în exercitarea functiei, daca aceasta dezvaluire este de natura sa atraga avantaje necuvenite ori sa prejudicieze imaginea sau drepturile institutiei ori ale unor functionari publici sau angajati contractuali, precum si ale persoanelor fizice sau juridice;
sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice, în vederea promovarii de actiuni juridice ori de alta natura împotriva statului sau autoritatii ori institutiei publice în care îsi desfasoara activitatea.
Prevederile alin. (2) lit. a)-d) se aplica si dupa încetarea raportului de munca, pentru o perioada de 2 ani, daca dispozitiile din legi speciale nu prevad alte termene.
Prevederile prezentului Cod de Conduita nu pot fi interpretate ca o derogare de la obligatia legala a personalului contractual de a furniza informatii de interes public celor interesati, în conditiile legii.
Libertatea opiniilor
Art. 8. - (1) În îndeplinirea atributiilor de serviciu angajatii contractuali au obligatia de a respecta demnitatea functiei detinute, corelând libertatea dialogului cu promovarea intereselor autoritatii sau institutiei publice în care îsi desfasoara activitatea.
În activitatea lor angajatii contractuali au obligatia de a respecta libertatea opiniilor si de a nu se lasa influentati de considerente personale.
În exprimarea opiniilor, personalul contractual trebuie sa aiba o atitudine concilianta si sa evite generarea conflictelor datorate schimbului de pareri.
Activitatea publica
Art. 9. - (1) Relatiile cu mijloacele de informare în masa se asigura de catre persoanele desemnate în acest sens de conducatorul autoritatii sau institutiei publice, în conditiile legii.
Angajatii contractuali desemnati sa participe la activitati sau dezbateri publice, în calitate oficiala, trebuie sa respecte limitele mandatului de reprezentare încredintat managerului Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti.
În cazul în care nu sunt desemnati în acest sens, angajatii contractuali pot participa la activitati sau dezbateri publice, având obligatia de a face cunoscut faptul ca opinia exprimata nu reprezinta punctul de vedere oficial al Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti.
Activitatea politica
Art. 10. - În exercitarea functiei detinute, personalului contractual îi este interzis în timpul si pe durata derularii programului de lucru:
sa participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor politice;
sa furnizeze sprijin logistic candidatilor la functii de demnitate publica;
sa colaboreze, atât în cadrul relatiilor de serviciu, cât si în afara acestora, cu persoanele fizice sau juridice care fac donatii ori sponsorizari partidelor politice;
sa afiseze în cadrul autoritatilor sau institutiilor publice însemne ori obiecte inscriptionate cu sigla sau denumirea partidelor politice ori a candidatilor acestora.
Folosirea imaginii proprii
Art. 11. - În considerarea functiei pe care o detine, personalul contractual are obligatia de a nu permite utilizarea numelui sau a imaginii proprii în actiuni publicitare pentru promovarea unei activitati comerciale, precum si în scopuri electorale.
Cadrul relatiilor în exercitarea atributiilor functiei
Art. 12. - (1) În relatiile cu personalul contractual din cadrul Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti, în care îsi desfasoara activitatea, precum si cu persoanele fizice sau juridice, angajatii contractuali sunt obligati sa aiba un comportament bazat pe respect, buna-credinta, corectitudine si amabilitate.
Personalul contractual are obligatia de a nu aduce atingere onoarei, reputatiei si demnitatii persoanelor din cadrul Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti în care îsi desfasoara activitatea, precum si ale persoanelor cu care intra în legatura în exercitarea functiei, prin:
întrebuintarea unor expresii jignitoare;
dezvaluirea aspectelor vietii private;
formularea unor sesizari sau plângeri calomnioase.
Personalul contractual trebuie sa adopte o atitudine impartiala si justificata pentru rezolvarea clara si eficienta a problemelor cetatenilor. Personalul contractual are obligatia sa respecte principiul egalitatii cetatenilor în fata legii si a autoritatii publice, prin: promovarea unor solutii coerente, conform principiului tratamentului nediferentiat, raportate la aceeasi categorie de situatii de fapt;
eliminarea oricarei forme de discriminare bazate pe aspecte privind nationalitatea, convingerile religioase si politice, starea materiala, sanatatea, vârsta, sexul sau alte aspecte.
Conduita în cadrul relatiilor internationale
Art. 13. - (1) Personalul contractual care reprezinta Teatrul „Toma Caragiu” Ploiesti în cadrul unor organizatii internationale, institutii de învatamânt, conferinte, seminarii si alte activitati cu caracter international are obligatia sa promoveze o imagine favorabila tarii si autoritatii sau institutiei publice pe care o reprezinta.
În relatiile cu reprezentantii altor state, angajatii contractuali au obligatia de a nu exprima opinii personale privind aspecte nationale sau dispute internationale.
În deplasarile în afara tarii, personalul contractual este obligat sa aiba o conduita corespunzatoare regulilor de protocol si sa respecte legile si obiceiurile tarii gazda.
Interdictia privind acceptarea cadourilor, serviciilor si avantajelor
Art. 14. - Angajatii contractuali nu trebuie sa solicite ori sa accepte cadouri, servicii, favoruri, invitatii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei, parintilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relatii de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta impartialitatea în exercitarea functiilor publice detinute ori pot constitui o recompensa în raport cu aceste functii.
Participarea la procesul de luare a deciziilor
Art. 15. - (1) În procesul de luare a deciziilor angajatii contractuali au obligatia sa actioneze conform prevederilor legale si sa îsi exercite capacitatea de apreciere în mod fundamentat si impartial.
(2) Angajatii contractuali au obligatia de a nu promite luarea unei decizii de catre Teatrul „Toma Caragiu” Ploiesti, precum si îndeplinirea atributiilor în mod privilegiat.
Obiectivitate în evaluare
Art. 16. - (1) În exercitarea atributiilor specifice functiilor de conducere, angajatii contractuali au obligatia sa asigure egalitatea de sanse si tratament cu privire la dezvoltarea carierei pentru personalul contractual din subordine.
Personalul contractual de conducere are obligatia sa examineze si sa aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competentei profesionale pentru personalul din subordine, atunci când propune ori aproba avansari, promovari, transferuri, numiri sau eliberari din functii ori acordarea de stimulente materiale sau morale, excluzând orice forma de favoritism ori discriminare.
Personalul contractual de conducere are obligatia de a nu favoriza sau defavoriza accesul ori promovarea în functiile contractuale pe criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu principiile prevazute la art. 3.
Folosirea abuziva a atributiilor functiei detinute
Art. 17. - (1) Personalul contractual are obligatia de a nu folosi atributiile functiei detinute în alte scopuri decât cele prevazute de lege.
Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de evaluare sau de participare la anchete ori actiuni de control, personalul contractual nu poate urmari obtinerea de foloase sau avantaje în interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.
Angajatii contractuali au obligatia de a nu interveni sau influenta vreo ancheta de orice natura, din cadrul institutiei sau din afara acesteia, în considerarea functiei pe care o detin.
Angajatii contractuali au obligatia de a nu impune altor angajati contractuali sa se înscrie în organizatii sau asociatii, indiferent de natura acestora, ori de a nu le sugera acest lucru, promitându-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.
Utilizarea resurselor publice
Art. 18. - (1) Personalul contractual este obligat sa asigure ocrotirea proprietatii publice si private a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, sa evite producerea oricarui prejudiciu, actionând în orice situatie ca un bun proprietar.
Personalul contractual are obligatia sa foloseasca timpul de lucru, precum si bunurile apartinând autoritatii sau institutiei publice numai pentru desfasurarea activitatilor aferente functiei detinute.
Personalul contractual trebuie sa propuna si sa asigure, potrivit atributiilor care îi revin, folosirea utila si eficienta a banilor publici, în conformitate cu prevederile legale.
Personalului contractual care desfasoara activitati publicistice în interes personal sau activitati didactice îi este interzis sa foloseasca timpul de lucru ori logistica autoritatii sau a institutiei publice pentru realizarea acestora.
Limitarea participarii la achizitii, concesionari sau închirieri
Art. 19. - (1) Orice angajat contractual poate achizitiona un bun aflat în proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, supus vânzarii în conditiile legii, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
când a luat cunostinta, în cursul sau ca urmare a îndeplinirii atributiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmeaza sa fie vândute;
când a participat, în exercitarea atributiilor de serviciu, la organizarea vânzarii bunului respectiv;
când poate influenta operatiunile de vânzare sau când a obtinut informatii la care persoanele interesate de cumpararea bunului nu au avut acces.
Dispozitiile alin. (1) se aplica în mod corespunzator si în cazul concesionarii sau închirierii unui bun aflat în proprietatea publica ori privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale.
Angajatilor contractuali le este interzisa furnizarea informatiilor referitoare la bunurile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ- teritoriale, supuse operatiunilor de vânzare, concesionare sau închiriere, în alte conditii decât cele prevazute de lege.
Prevederile alin. (1)-(3) se aplica în mod corespunzator si în cazul realizarii tranzactiilor prin interpus sau în situatia conflictului de interese.
CAPITOLUL III VALORILE FUNDAMENTALE
Angajamentul
Art. 20. Angajamentul presupune dorinta fiecarui salariat si a conducerii Teatrului „Toma Caragiu” Ploiesti, zi de zi de a progresa în stapânirea functiei detinute si de a-si îmbunatati performantele, conform planurilor de actiune decise de comun acord pentru a asigura cetatenilor un serviciu de calitate.
Lucrul în echipa
Art. 21. Conform careia toti salariatii, personal contractual sau functionar public, fac parte dintr-o echipa si trebuie sprijinita toata echipa si toti sa primeasca sprijin din partea conducerii. Acest spirit de echipa trebuie simtit si exprimat în relatiile cu ceilalti colaboratori sau cetateni, indiferent de originea lor culturala sau profesionala.
Transparenta interna si externa
Art. 22. Pe plan intern transparenta însemna împartirea succesului, dar si a dificultatilor. Aceasta permite rezolvarea rapida al acestora, înainte sa se agraveze si sa provoace prejudicii cetateanului, echipei, partenerilor institutiei, clientilor institutiei.
Art. 23. Pe plan extern, transparenta înseamna dezvoltarea relatiilor cu cetatenii, partenerii, clientii institutiei care trebuie pusa sub dubla constrângere: a încrederii si a eticii.
Art. 24. Teatrul „Toma Caragiu” Ploiesti trebuie sa se comporte si sa fie perceput ca o institutie responsabila si etica.
Confidentialitatea
Art. 25. În acordarea serviciilor din administratia publica locala se impune luarea de masuri posibile si rezonabile pentru asigurarea confidentialitatii datelor.
Demnitatea umana
Art. 26. Fiecare persoana este unica si trebuie sa i se respecte demnitatea.
Art. 27. Fiecarei persoane îi este garantata dezvoltarea libera si deplina a personalitatii. Toti oamenii sunt tratati cu demnitate cu privire la modul lor de viata, cultura, credintele si valorile personale.
CAPITOLUL IV
REGULILE DE COMPORTAMENT SI CONDUITA ÎN ACORDAREA SERVICIILOR PUBLICE
Art. 28. Complexitatea si diversitatea sistemelor de relatii în baza carora se acorda servicii publice impune respectarea unor norme de comportament si conduita în scopul:
a.) de a ghida persoana implicata în acordarea serviciilor, în momentul în care aceasta se confrunta cu dileme practice care implica o problematica etica;
b.) de a asigura beneficiarii, dar si potentialii beneficiari de servicii sociale împotriva incompetentei si a neprofesionaliatilor;
c.) de a reglementa comportamentul persoanelor implicate în acordarea serviciilor publice precum si relatiile acestora cu cetatenii, cu colegii, spectatorii, cu reprezentantii altor institutii sau ai societatii civile.
d.) de a asigura supervizare si consultanta personalului implicat în acordarea serviciilor publice în vederea evaluarii activitatii acestora.
Art. 29. Reguli de comportament si conduita în relatia client – profesionist:
În identificarea spectatorului, evidentierea, diagnosticarea si evaluarea nevoii acestuia, în vederea realizarii de actiuni si masuri cu caracter preventiv, monitorizare:
profesionistul trebuie sa manifeste disponibilitate fata de client, – cetatean, partener, organisme civile, alte institutii, autoritati publice - sa fie dispus sa asculte si sa orienteze la compartimentele de specialitate;
profesionistul stabileste împreuna cu clientul care este problema asupra careia urmeaza sa se actioneze;
sa asculte si sa nu intervina decât în momentele propice;
sa inspire încredere spectatorului;
sa stie sa-i suscite si sa-i mentina interesul pentru subiectul interviului;
sa manifeste empatie, respectiv sa înteleaga ceea ce îi spune interlocutorul, sa fie capabil sa se puna în situatia acestuia;
sa reduca, pe cât posibil, distanta dintre el si client (distanta datorata diferentelor de statut social, de cultura, de sex, etc.);
profesionistul trebuie sa fie capabil de a înlatura barierele psihologice ale comunicarii si sa-si dea seama de mecanismele de aparare ale eului pe care clientul le utilizeaza pentru a ocoli raspunsurile mai sensibile si problemele care-l privesc îndeaproape;
În furnizarea serviciilor de informare:
Informare competenta, corecta, completa, adecvata, transparenta, operativa:
profesionistii trebuie sa ofere cel mai competent ajutor posibil ceea ce presupune o buna pregatire profesionala, teoretica si practica, limbajul profesional trebuie sa fie clar, concis la nivelul capacitatii de întelegere a spectatorului, spectatorului i se vor prezenta date, avantajele si dezavantajele optiunilor posibile, informarea trebuie sa raspunda nevoilor si problemelor spectatorului, informarea sa se faca în cel mai scurt timp de la solicitarea spectatorului.
În furnizarea serviciilor publice
Furnizarea se realizeaza în baza unui contract între serviciul public si client cu precizarea drepturilor si obligatiilor partilor precum si a sanctiunilor în cazul nerespectarii clauzelor contractuale;
profesionistul face o analiza corecta si obiectiva a nevoilor si problemelor obiectului alegând strategia si metodele adecvate în rezolvarea problemelor;
profesionistul nu face discriminari în functie de gen, vârsta, capacitate fizica sau mintala, culoare, categorie sociala, rasa, religie, limba, convingere politica;
profesionistul nu intra în relatii de consiliere cu prieteni, colegi, cunoscuti sau rude;
profesionistul nu se va implica în relatii sentimentale cu clientul;
profesionistul pune interesul spectatorului mai presus de interesul sau;
profesionistul nu poate impune o decizie luata de el spectatorului sau;
profesionistul trebuie sa tina seama de optiunea spectatorului;
Art. 30. Reguli de comportament si conduita în relatia coleg – coleg:
Între colegi trebuie sa existe cooperare si sustinerea reciproca motivat de faptul ca toti angajatii sunt mobilizati pentru realizarea unor obiective comune conform Regulamentului de Organizare si Functionare, comunicarea prin transferul de informatii între colegi fiind esentiala în solutionarea cu eficienta a problemelor.
Colegii îsi datoreaza respect reciproc, consideratie, dreptul la opinie, eventualele divergente, nemultumirii, aparute între acestia solutionându-se fara sa afecteze relatia de colegialitate, evitându-se utilizarea cuvintelor, a expresiilor si gesturilor inadecvate, manifestând atitudine reconcilianta.
Intre colegi trebuie sa existe sinceritate si corectitudine, opiniile exprimate sa corespunda realitatii, eventualele nemultumiri dintre colegi sa fie exprimate direct netendentios.
Relatia dintre colegi trebuie sa fie egalitara, bazata pe recunoasterea intraprofesionala, pe colegialitate, pe performanta în practica si contributie la teorie.
Între colegi în desfasurarea activitatii trebuie sa fie prezent spiritul competitional care asigura progresul profesional, acordarea unor servicii publice de calitate, evitându-se comportamentele concurentiale, de promovare ilicita a propriei imagini, de atragere a clientilor, de denigrare a colegilor; comportamentul trebuie sa fie competitiv, loial, bazat pe promovarea calitatilor si a meritelor profesionale nicidecum pe evidentierea defectelor celorlalti.
În relatia dintre colegi trebuie permanent promovat spiritul de echipa, deciziile fiind luate prin consens, manifestându-se deschidere la sugestiile colegilor admitând critica în mod constructiv si responsabil daca este cazul, sa împartaseasca din cunostintele si experienta acumulata în scopul promovarii reciproce a progresului profesional.
Art. 31. Constituie încalcari ale principiului colegialitatii:
discriminarea, hartuirea de gen, etnica sau sub orice alta forma, folosirea violentei fizice sau psihice, limbajul ofensator ori abuzul de autoritate la adresa unui membru al comunitatii
promovarea sau tolerarea unor comportamente dintre cele descrise în acest articol de catre conducerea teatrului, sectiilor, serviciilor, compartimentelor;
discreditarea în mod injust a ideilor, ipotezelor sau rezultatelor lucrarilor unui coleg;
formularea în fata spectatorilor a unor comentarii lipsite de curtoazie la adresa pregatirii profesionale, a tinutei morale sau a unor aspecte ce tin de viata privata a unui coleg;
sfatuirea spectatorilor sa nu depuna cereri, petitii, plângeri sau sesizari vadit neîntemeiate la adresa unui coleg;
utilizarea si dezvaluirea în activitatea administrativa a informatiilor transmise cu titlu confidential de un alt coleg.
Art. 32. În relatia angajat – reprezentanti ai altor institutii si ai societatii civile.
Relatiile fiecarui angajat cu reprezentantii altor institutii si ai societatii civile vor avea în vedere interesul spectatorului, manifestând respect si atitudine concilianta în identificarea si solutionarea tuturor problemelor evitând situatiile conflictuale, dupa caz procedând la solutionarea pe cale amiabila.
În reprezentarea institutiei în fata oricaror persoane fizice sau juridice angajatul trebuie sa fie de buna credinta, contribuind la realizarea scopurilor si obiectivelor serviciului.
Angajatul este obligat la apararea prestigiului serviciului, în desfasurarea activitatii profesionale si în luarea deciziilor fiind retinut la respectarea întocmai a normelor legale în vigoare si aducerea lor la cunostinta celor interesati, pentru promovarea unei imagini pozitive a serviciului, pentru asigurarea transparentei activitatii institutiei si cresterea credibilitatii acesteia.
Angajatul colaboreaza cu alte institutii în interesul spectatorului în scopul realizarii optime a programelor si strategiilor institutiei evitând dezvaluirea informatiilor confidentiale.
Angajatul nu poate folosi imaginea institutiei în scopuri personale, comerciale sau electorale.
CAPITOLUL V
SANCT?IUNI, MODUL DE SOLUTIONARE A RECLAMATIILOR
Art. 33. Nerespectarea prevederilor prezentului cod de etica atrage raspunderea persoanei vinovate.
Art. 34. Stabilirea vinovatiei se face cu respectarea procedurilor legale în vigoare si în conformitate cu normele Codului de Conduita al personalului contractual, Regulamentul de ordine interioara al institutiei.
Art. 35. Reclamatiile si sesizarile referitoare la acordarea serviciilor publice se înregistreaza si solutioneaza cu respectarea procedurii stabilita la nivelul institutiei în conformitate cu normele legale în vigoare.
Art. 36. Reclamatiile si sesizarile se pot face si verbal managerului si contabilului sef sau în scris si adresat institutiei.
Art. 37. Înregistrarea sesizarii se realizeaza prin înscrierea în registrul de intrare-iesire al institutiei.
CAPITOLUL VI DISPOZI?II FINALE
Art. 38. Prezentul cod va fi îmbunatatit periodic data fiind complexitatea experientei în domeniul administratiei publice.
Art. 39. - Pentru informarea cetatenilor Compartimentul de Relatii cu Publicul are obligatia de a asigura publicitatea si de a afisa Codul de Conduita la sediul institutiei publice, într-un loc vizibil sau prin alte mijloace persoanelor interesate.